شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفته سلامت با صدای زنگ مدارس سراسر کشور شروع شد و وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های ذیربط برنامه‌های متعددی را در این هفته اجرا خواهند کرد.

5 میلیون شناسنامه سلامت
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: صدور شناسنامه سلامت برای 5 میلیون دانش‌آموز ، اجرای طرح غربالگری و معاینات دوره ای دانش آموزان برای3 میلیون دانش آموز دوره راهنمایی و ابتدایی از اقدامات این وزارتخانه برای حفظ سلامت دانش آموزان است.

کامران باقری لنکرانی شنبه 17 فروردین در مراسم نواختن زنگ سلامت در مدرسه راهنمایی دخترانه نور تهران افزود: اجرای طرح آهن یاری برای دانش آموزان دختر از طرح هایی بود که پارسال اجرا شد و امسال نیز ادامه می‌یابد.

وی به طرح رابطان بهداشت و سلامت مدارس اشاره و اضافه کرد : اجرای این طرح در مناطق محروم مانند استان سیستان و بلوچستان سبب شد شیوع بیماری مالاریا در این مناطق 35 درصد کاهش یابد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش با تاکید بر فرهنگ سازی بهداشت و سلامت میان دانش آموزان و خانواده آنان تصریح کرد : توسعه این فرهنگ برای کاهش رفتارهای پرخطر در بین اعضای خانواده بسیار موثر بوده است.
 
بانک ایده سلامت کشور
نخستین بانک ایده سلامت در کشور در هفته سلامت با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس جهاد دانشگاهی، فعال می شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، با توجه به نام گذاری سال 1387، از جانب مقام معظم رهبری به عنوان سال «نوآوری و شکوفایی» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ،نخستین بانک ایده سلامت را در سطح ملی ایجاد می کند.

بنا بر این گزارش، بانک ایده سلامت با هدف ترویج ایده پردازی، نوآوری و تفکر خلاق به منظور کمک به ایجاد ، حفظ و ارتقای عادلانه سلامت در جامعه به گردآوری و ساماندهی ایده های صاحب نظران ، دانش پژوهان ، دانشجویان و عموم علاقه مندان به حوزه سلامت خواهد پرداخت.

بانک ایده از طریق اینترنت به نشانی www.‌healthideacank.ir پذیرای ایده های نو و خلاقانه در مسائل گوناگون مرتبط با سلامت جامعه است.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش نیز درباره هفته سلامت گفت: در این هفته برنامه‌های گوناگون و متنوع آموزشی در مدارس کشور از جمله (جاده ایمن، حافظ سلامت دانش آموز) و (جامعه و پیشگیری از رفتارهای پرخطر ترافیکی) اجرا می شود.

مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: دانش آموزان همچنین در این هفته با آموزش‌هایی همچون (شهروند پیرو قانون)، (حفاظت از محیط زیست)، (دانش آموز و سلامت فردی) آشنا می‌شوند.

ضیاء الدینی تصریح کرد: در این هفته مسابقات علمی، بهداشتی و ورزشی ویژه مربیان بهداشت و دانش آموزان و برنامه های آموزشی در قالب سخنرانی، همایش، جلسات بحث و گفتگو برای دانش آموزان و اولیای آنان برگزار می شود.

وی برپایی کارگاه‌های آموزشی با عنوان نقش کارکنان بهداشتی در سلامت دانش آموزان و نقش دانش آموزان در سلامت مدرسه و جامعه را از دیگر برنامه های اموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی بهداشت و هفته سلامت اعلام کرد.

روز‌های هفته سلامت
در این هفته برنامه‌های متعددی شامل نواختن زنگ سلامت در مدارس، افتتاح سامانه الکترونیک بانک سلامت، راه اندازی چندین پروژه دانشگاهی در قزوین و کردستان، برگزاری چندین همایش سلامت، دیدار وزیر بهداشت با گروه‌های مختلف فعال در عرصه سلامت، مسابقه دو همگانی با حضور کارکنان وزارت بهداشت و اعطای نشان ایمنی به صنایع غذایی برگزیده برگزار می شود.

وزارت بهداشت اسامی روزهای این هفته را که امسال به تاثیر تغییرات آب و هوایی بر سلامت اختصاص دارد، بدین قرار اعلام کرده است:

شنبه 17 فروردین ، سلامت و همکاری های بین بخشی

یکشنبه 18 فروردین ، سلامت و تغییرات آب و هوایی

دوشنبه 19 فروردین ، سلامت ، تغذیه و گروه های در معرض خطر

سه شنبه 20 فروردین ، سلامت و فناوری های نوین

چهارشنبه 21 فروردین ، سلامت و پزشک خانواده

پنجشنبه 22 فروردین ، سلامت و جامعه عاری از دخانیات

جمعه 23 فروردین ، سلامت و تحرک جسمانی

افتتاح 16 مرکز فرهنگی در شهر تهران
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر عباس استاد تقی زاده گفت: برنامه های این هفته با رویکرد شهر سالم ، شهروند سالم و محله سالم و با موضوع حفاظت از سلامت در برابر تغییرات آب و هوایی تا 23 فروردین در سطح تهران اجرا می‌شود.

وی افزود: ایستگاه‌های سلامت در 100 نقطه شهر مانند بوستان‌ها و خانه‌های سلامت، برپا و خدمات پزشکی و پیراپزشکی، روان‌شناسی ، شنوایی‌سنجی ، بینایی‌سنجی، تغذیه، مامایی و آموزش‌های کوتاه مدت، برای عموم مردم به صورت رایگان ارائه می‌شود.

تقی زاده گفت: با هماهنگی شهرداری و وزارت آموزش و پرورش در این هفته ویژه برنامه تئاترهای سلامت در 400 مدرسه راهنمایی اجرا می شود که به موضوعاتی مانند پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آموزش مهارت های زندگی ، مبارزه با اعتیاد و سیگار می پردازد.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران افزود: در این هفته بیش از 200 هزار کتاب ، کتابچه ، لوح فشرده و بسته آموزشی برای اطلاع رسانی در مورد سلامت ، با تلاش معاونت های امور اجتماعی مناطق توزیع می شود.

وی با اشاره به افتتاح 10 خانه اسباب بازی و 6 خانه سلامت در مناطق تهران گفت : عیادت شهرداران مناطق و معاونان آنان از بیماران بستری در بیمارستان ها از دیگر برنامه های هفته سلامت است .

تقی زاده در ادامه گفت : در روز20 فروردین ماه ، در همایشی که با حضور شورایاران و دبیران شورایاری 371 محله تهران برگزار می شود ، شورایاران حامی سلامت که بیشترین فعالیت را در این زمینه داشته اند ، مورد تجلیل شهردار تهران قرار می گیرند.

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه نیایش سفید ، گفت : در این هفته و در خانه های اسباب بازی شهر تهران ، ویژه برنامه نیایش سفید اجرا می شود که دراین برنامه کودکان دو رکعت نماز شکر به شکرانه سلامت ، برای همه مردم ایران و جهان به جا می آورند .
یادآور می شود مسابقات ورزشی در آخرین روز این هفته و در ایستگاه های سلامت بوستانها برگزار می شود.

همچنین برگزاری جشنواره "شهر من ، شهر سالم " در بوستان ملت و ویژه برنامه دهکده سلامت در بوستان شمشیری منطقه 9 از دیگر برنامه هایی است که به مناسبت هفته سلامت برگزار می شود.

کد خبر 47726

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز